fzs ...Baik itu datangya dari Allah SWT, buruk itu dari diri sendiri...: (Tazkirah) : 9 hadiah

Thursday, August 4, 2011

(Tazkirah) : 9 hadiah






9 hadiah Allah di dunia untuk orang yang bertakwa.

Kehidupan orang-orang yang bertakwa sangat indah  dan beruntung. Di dunia lagi Allah telah menjanjikan pelbagai ‘hadiah’, sebagaimana digambarkanNya di dalam Al-quran:

  1. Sentiasa mendapat petunjuk :  “mereka itulah ( orang-orang yang bertakwa ) yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang beruntung”
    ( Al-Baqarah: 5 ) 
  2.  Diberi penyelesaian daripada masalah : “dan sesisapa yang bertakwa kepada Allah nescaya akan diberi kepadanya jalan keluar”.
    ( At-Thalaq: 2 )
  3. Dipermudah segala urusan : “dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah  nescaya Allah akan memudahkan baginya segala urusannya”.
    ( At-Thalaq : 4 )
  4. Mendapat rezeki dari sumber yang tidak terduga :  “dan memberinya ( orang bertakwa ) rezeki dari sumber yang tidak terduga”
    ( At-Thalaq : 3 )
  5. Dikasihi oleh Allah ( dengan itu akan dikasihi malaikat dan manusia  ) : “ sesungguhnya Allah  mengasihi orang-orang yang bertakwa”.
    ( Ali Imran : 76 )
  6. Mendapat kebekatan dari langit dan bumi: “jika seluruh penduduk sesebuah negeri itu beriman dan bertakwa, nescaya Kami akan melimpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi”.
    ( Al A`raf : 96 )
  7. Mendapat keselamatan dan perlindungan dari Allah : “dan kami selamatkan orang-orang yang beriman dan mereka adalah orang-orang yang bertakwa”.
    ( Al Fussilat : 18 )
    “….dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah Allah bersama ( menolong dan melindungi ) orang-orang yang bertakwa” .
    ( Al-Baqarah : 194 )
  8. Mendapat kemenangan : “sesungguhnya orang-orang bertakwa mendapat kemenangan”.
    ( An Naba` : 120 )
  9. diberikan Furqan ( petunjuk untuk membezakan yang benar dan yang salah ) : “jika kamu bertakwa kepada Allahnescaya dia akan memberikan kepada kamu Furqan”.
    ( Al-Anfal : 29 )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...