fzs ...Baik itu datangya dari Allah SWT, buruk itu dari diri sendiri...: (Tazkirah) : Anda belum matang sekiranya…

Monday, December 19, 2011

(Tazkirah) : Anda belum matang sekiranya…







Anda belum matang sekiranya…


1.       MENGHABISKAN nilai kad telefon pra-bayar untuk berbual dengan kekasih sedangkan wang membelinya daripada kiriman ibu bapa anda.

2.       RELA menunggu berjam-jam, dalam hujan pula,untuk melihat gadis yang anda minat atau cintai melintas jalan atau lalu depan anda sedangkan anda solat secara expres (kurang 2 minit untuk 4 rakaat) atau tidak solat langsung.

3.       MEMARAHI bahkan sanggup memukul  adik anda yang tersilap cakap sebaliknya mampu tersenyum sekalipun dimaki hamun atau dihina  oleh wanita yang anda minati. Angau terlampau!

4.       SANGGUP membaca novel cinta yang beratus-ratus muka surat dalam tempoh sehari, padahal tidak pernah membaca al-Quran walaupun satu muka surat setahun bahkan memegang sekalipun!

5.       ASYIK terkenang wajah kekasih yang baru seminit berpisah dengannya tetapi tidak terkenang pun wajah ibu yang telah berbulan-bulan tidak anda temui.

6.       SUSAH hati jika tidak menerima surat, e-mail, SMS atau panggilan daripada orang anda cintai sebaliknya anda tahu bahawa anda sendiri sudah lama tidak mengirim berita, menelefon,  atau memberi SMS kepada bapa anda di kampung.

7.       MEMAKAI pakaian yang sehabis cantik untuk dating dengan kekasih sebaliknya hanya memakai singlet atau tidak berbaju langsung ketika solat.

8.       LEBIH banyak mengucapkan kalimah-kalimah cinta seperti ‘I Love U’, ‘I Miss U’, serta  menghafal lirik lagu yang melalaikan dari menyebut kalimah-kalimah suci Allah seperti:  Subhanallah, Alhamdulillah, dan Allahuakbar.

9.       SANGGUP berhabis beratus-ratus wang gaji malahan beribu-ribu untuk membeli barangan kesukaan tetapi sangat liat untuk mendermakan wang hatta RM1 kepada yang memerlukan.

10.   RELA menghabiskan masa menonton cerita atau filem yang melalaikan tetapi tidak mampu untuk bertahan menonton usrah atau program kebaikan walaupun hanya setengah jam.

11.   SANGGUP menempuh perjalanan di luar semata-mata untuk berseronok yang merugikan masa dari singgah ke masjid untuk solat berjemaah.

12.   TIDAK berani melawan kata-kata kekasih dan sangat menghormati akibat cinta tetapi perlakuan terhadap ibu bapa adalah sebaliknya.






Haaa btl x list2 kat atas? Ce tgk diri masing2 ada x yang terkena n terasa? 

Saya yang mane satu? Uishh saya da matang sebab tu xde dalam senarai.. Hahah(orang matang gelak dalam hati)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...