fzs ...Baik itu datangya dari Allah SWT, buruk itu dari diri sendiri...: (Info) : Apa itu kilat dan petir

Friday, April 22, 2011

(Info) : Apa itu kilat dan petir



Assalamualaikum.... ;)


Lately ni asyik hujan je kan, tapi xpe, hujan membawa rahmat... Tapi tula nak kemane agak payah skit kalo hujan.. The best way duduk rumah je sambil baca2 blog.. Apa susah, payungkan ada huuu.. Macam2 jenis hujan ada cth hujan asam, hujan asid, hujan curah,hujan manik Kelantan, hujan perolakan , hujan siklon, hujan batu dan selebihnya sila rajinkan diri anda cek kat uncle Goog ye mane la tahu kot2 ada yang nak buat research ke ape kan..

Ni die doa kalau hujan turun, ok tadah tangan baca sama-sama anak-anak mak..


Aminnnnn..





Saya memang suka sangat tengok hujan nak2 tengok petir.. Nampak cantik sangat.. Pas tengok cepat-cepat tutup mata sbb takut..Dah petir kilat sah-sah pas tu guruh menyambung.. Woaaa cam langit mengaumm pun ada.. 

Meh anak-anak mak cepat-cepat kita baca doa ni...Tadah tangan sume...


Aminnn....



Ok.. Lets go to the subjects..

Apa itu kilat?

Kilat ialah nyahcas elektrik di ruang atmosfera yang sering berlaku ketika ribut petir dan kadang kala semasa letusan gunung berapi atau ribut debu. Kilat sering diiringi oleh guruh.

Dalam nyahcas keelektrikan atmosfera, perintis kilat mampu bergerak selaju 60,000 m/s dan mencapai suhu sekitar 30,000 °C (54,000 °F), cukup panas bagi melakur pasir silika kepada "kilat membatu", dikenali secara saintifiknya sebagai fulgurit yang lazimnya berongga dan boleh memanjang seberapa jauh ke dalam tanah.


Terdapat kira-kira 16 juta ribut petir setiap tahun.Kilat juga berlaku dalam awan abu dari letusan gunung berapi atau mungkin disebabkan oleh kebakaran hutan yang menghasilkan cukup debu untuk menghasilkan cas statik.




Apa itu petir?

Petir atau halilintar adalah gejala alam yang biasanya muncul pada musim hujan di mana di langit muncul kilatan cahaya sesaat yang menyilaukan biasanya disebut kilat yang beberapa saat kemudian disusul dengan suara menggelegar sering disebut Guruh. Perbezaan waktu kemunculan ini disebabkan adanya perbezaan antara kecepatan suara dan kecepatan cahaya.
Petir merupakan gejala alam yang bisa kita analogikan dengan sebuah kapasitor raksasa, dimana lempeng pertama adalah awan (boleh jadi lempeng negatif atau lempeng positif) dan lempeng kedua adalah bumi (dianggap neutral). Seperti yang sudah diketahui kapasitor adalah sebuah komponen pasif pada rangkaian listrik yang boleh menyimpan energi sesaat (energy storage). Petir juga dapat terjadi dari awan ke awan (intercloud), dimana salah satu awan bermuatan negatif dan awan lainnya bermuatan positif.


Petir terjadi kerana ada perbezaan potensial antara awan dan bumi atau dengan awan lainnya. Proses terjadinya muatan pada awan kerana ia bergerak terus menerus secara teratur, dan selama pergerakannya ia akan berinteraksi dengan awan lainnya sehingga muatan negatif akan berkumpul pada salah satu sisi (atas atau bawah), sedangkan muatan positif berkumpul pada sisi sebaliknya. Jika perbezaan potensial antara awan dan bumi cukup besar, maka akan terjadi pembuangan muatan negatif (elektron) dari awan ke bumi atau sebaliknya untuk mencapai keseimbangan. Pada proses pembuangan muatan ini, media yang dilalui elektron adalah udara. Pada saat elektron mampu menembusi ambang batas isolasi udara inilah terjadi ledakan suara. Petir lebih sering terjadi pada musim hujan, kerana pada keadaan tersebut udara mengandung kadar air yang lebih tinggi sehingga daya isolasinya turun dan arus lebih mudah mengalir. Kerana ada awan bermuatan negatif dan awan bermuatan positif, maka petir juga bisa terjadi antar awan yang berbeza muatan.







Oooo.... Yeke baru tahu harini.. Terima kasih kepada sumber2 info.. Semoga sama-sama mendapat kebaikan...


That day saya keluar n kebetulan duk menunggu2 dan2 zasss petir n kilat lalu tanpa memberi salam. Saya agak kaget sebentar disitu.. Hujan xturun lagi, baru nak bagi hint supaya kite cepat2 sediakan payung sebelum hujan.. Dan2 asyik tengok kilat, hp berbunyi n saya angkat.. Belum apa2 cakap lagi cepat2 saya bertazkirah; "Nanti2 call balik, petir kilat guruh ni takut nak cakap tepon" (dlm satu napas). Kang kena sambar xpasal2.. Uihh jauhkanlah... Xsampai beberapa minit, hujan dengan lebatnya turun.. Memang kalut lencun sume..

Yang penting jangan main hujan.. Nak2 hujan yang baru turun tu, berasid.. dah lame2 hujan xpelah nak g membasahkan diri.. 





Sekian karangan UPSR saya...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...